تنها پس از گذشت ۱۰ روز از سیاست جدید دولت در افزایش نرخ بنزین، ۳ وعده و استدلال اساسی دولتمردان نادرست از آب درآمد!
به گزارش پايگاه خبري مشعل؛ بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه بود که دولت در تصمیمی ناگهانی به یکباره و بر خلاف نظر اکثر کارشناسان، بنزین را ۳ برابر گران کرد.
پس از این اقدام دولت که با توجه به شواهد و قرائن می توان دریافت که کمترین تدابیر لازم هم برای اتخاذ این تصمیم اندیشیده نشده بود و از آن با عنوان «شوک درمانی» یاد می کنند، دولتمردان باز هم به سیاست ۶ سال گذشته خود روی آوردند و «وعده درمانی» را سرلوحه سیاست های خود قرار دادند.
در این بین برخی دیگر از مسئولان نیز با اظهاراتی خلاف واقع سعی در توجیه تصمیم غیر کارشناسی افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی داشتند.
اما نکته جالب توجه آنجاست که تنها پس از گذشت ۱۰ روز از سیاست جدید دولت در افزایش نرخ بنزین، ۳ وعده و استدلال اساسی دولتمردان نادرست از آب درآمد!
کنترل قیمت ها پس از گرانی بنزین مهمترین کلید واژه سخنرانی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که اگر چه بسیاری از مردم با توجه به سابقه دولت تدبیر و امید، امیدی به تحقق این وعده ها نداشتند اما انتظار شروع گرانی ها پس از گذشت تنها یک هفته را نیز نمیکشیدند!
رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در جریان بررسی تأثیر اصلاح قیمت بنزین بر افزایش قیمت کالاها با بیان افزایش نرخ برخی از کالا ها اظهار داشت: محصولات فولادی تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است. کرایه وانت بارها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. کرایه تاکسیهای درون و برون شهری ۳۰ درصد، کود شیمیایی ۲۵ درصد، گوجه ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. هر کیسه آرد ۱۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. داروها نایاب و گران شدهاند. گاز مایع ۴۰ درصد، ماهی ۲۵ درصد، برنج وارداتی ۲۵ درصد و تخم مرغ ۶ درصد افزایش قیمت داشته است.
این در حالی است که بنابر گزارش های میدانی، گستره گرانی ها بیش از ازقام ذکر شده است و رضا رحمانی، وزیر صمت -پس از ۱۰ روز وعده و وعید مبنی بر ثابت ماندن قیمت کالاها- در مجلس اذعان کرد که باید واقعیت را در مورد تاثیر گرانی بنزین روی قیمت کالاها را بپذیریم!
رحمانی همچنین از تلاش دولت برای عدم گرانی کالاها تا عید نوروز خبر داد و با توجه به کارنامه دولت می توان پیش بینی کرد که با فرارسیدن سال ۹۹ با گرانی سرسام آور و غیر طبیعی کالاها مواجه خواهیم شد.
اما یکی دیگر از استدلال های مقامات دولتی برای سهمیه بندی بنزین، افزایش میزان مصرف بنزین در سالیان گذشته بوده است تا جایی که رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه “بنزین تولیدی در کشور روزانه ۱۰۷میلیون لیتر است”، مدعی شد: مصرف روزانه ما امسال ۹۷ میلیون لیتر بوده که اگر همین روند ادامه داشته باشد، در سال ۱۴۰۰ ما مجددا وارد کننده بنزین میشدیم.
بررسی آمار سال های گذشته این موضوع را اثبات می کرد که سهمیه بندی و افزایش نرخ سوخت تاثیر قابل توجهی بر میزان مصرف نخواهد گذاشت اما سیاست گذاری های غلط دولت تدبیروامید باعث شد که مصرف بنزین در روزهای گذشته نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه بنابر گفته رئیس پلیس راهور، با افزایشی ۱۱ میلیون لیتری به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برسد!
وعده واریز تمامی سود حاصل از افزایش نرخ بنزین به حساب مردم از جمله دیگر وعده های دولت راستگویان بود که در طول ۱۰ روز گذشته بارها از زبان مسئولان تکرار شده است اما با اتمام مرحله پایانی واریز بسته معیشتی، مشخص شده که بسیاری از خانواده های نیازمند مشمول دریافت این کمک نقدی نشده اند.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه ” فقط نیمی از درآمد دولت از افزایش قیمت بنزین توزیع شده است”، اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورتگرفته دولت از افزایش نرخ بنزین ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت، اما دولت میگوید که برای ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران یارانه بنزین در نظر گرفته است که بر اساس ارقامی که به حساب مردم واریز شده است میتوان به عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ دولت باید در مورد ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین توضیح دهد و این موضوع را تعیین تکلیف کند.
عدم تحقق ۳ وعده از وعده های دولت -تنها پس از گذشت ۱۰ روز- پس از گرانی بنزین بار دیگر کارشناسی نبودن طرح سهمیه بندی بنزین را به اثبات می رساند و در این بین قطعا نقش نمایندگان مجلس در اجرایی شدن طرح مذکور را نمی توان نادیده گرفت.